CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الأربعاء، فبراير ٠٧، ٢٠٠٧


ان يسقط الانسان داخله
امتع انواع السقوط
رغم ان كل اتباع فرويد يطلقون على هذا السقوط اسم
الاكتئاب
لكننى لم احب يوما فرويد ولم اشعر اننى مريض
اعتقد ان الاكتئاب مرحله من مراحل النبوة
كنت قديما
اشعل لفافه تبغ حين اتذكر عيناكى
لكنى الان
لم اعد اهتم
انها تمطر فى الخارج
اعلم انكى تتذكريننى
وتتذكرين معطفى القديم
لم اعد ارتديه الان
ستقسمين لهم اننى لا استطيع نسيانك
وانكى
كنتى لى يوما عمرا
سيدتى
ان كنتى لى يوما عمرا
فهو بلا شك
عمر من جراحات
عمر من حماقات
اعرف انى لست الفارس
لكنك حتما
لست مارى انطوانيت
ولست دولسين الجميله
ما اريد ان اعرفه
هل اتقنتى فن التانجو
هل قابلتى يوما رجلا قبلكى بالطريقه التى كنت اقبلكى بها
هل ادركتى فعلا انى اختلف عن الاخرين
هل ما زلتى تحبين اغنيه مدرسه الحب
هل لازلتى تحبين ان يدعونكى بايزيس
صديقتى القديمه اعدكى ان لا تكونين سببا فى تاخرى عن صلاه الظهر
اعدكى
ان لا احب المطر









ان اعود لكل شىء كنت تكرهينه
واخيرا
(المعنى فى بطن الشاعر ،
والشعر عدو خواء البطن ،
جوعان فى القرن العشرين ،
والإنسان الجائع كلب !
كم فى الجيب ؟!
ماذاكنت أقول ..
كنت أقول الشعر ..
أشعر أنى ميت ..
لا افهم لغز القلب
أضافها rasboteen
@ 12:44 ص

4 التعليقات:

sara... يقول...

ايه التفاصيل الجامده دى
جميل
والفكرة منطقيه ومحسوسه
والشعر رائع
جميل دلوقتى انى قادرة اعبرلك عن جمال شعرك يا استاذ

LAMIA MAHMOUD يقول...

مع الاسف اني مضطرة اقول جميل .. لانه بالفعل كده .. رغم اني كنت اتمنى اقول العكس

vetrinary يقول...

sara
متشكر يا قمر على زيارتك للمدونه
انا سعيد برايك ومخلينى خايف
خايف اتغر
براحه شويه عليا
lamia
انتى لسا زعلانه يا انسه لميا انا متهيالى انى اعتذرت عندك فى المدونه مرتين
مع انى مش شايف انى غلطت فى حد
وعل العموم
نورتى

LAMIA MAHMOUD يقول...

يا ابني ربنا ما يجيب زعل .. انا مبزعلش من رأي حد .. مين انا عشان امنع حد يقول رايه .. اعتقد اني اوضحت الكلمة الوحيدة اللي زعلتني لكن رايك واجب عليا احترامه .. انا بس كنت اقصد اني كنت اتمنى اجي الاقيك مبتعرفش تعمل حاجة عشان اقول رايك ميهمنيش .. لكن طلع رايك واجب ان الواحد يسمعه .. على العموم ابقى كرر الزيارة