CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الخميس، مايو ١٠، ٢٠٠٧

من اوراق السفر الاتى


اراه دوما

كشبيه عيسى
كلون بسمه كاهن بوذى
هذا الذى بينى وبيك
اراه دوما يتجول امامى
يرتدى ملابسى
يعبث باقلامى يقرا قصائدى
احس به على طاولتنا

يحتل الكرسى الثالث

يتناول معنا الطعام
احس به يرقد على فراشنا فى الليالى القارسه البروده
اشتم رائحه عطره على قميص نومك الاسود الذى لا ترتدينه مطلقا
ارى بقايا لفافاته فى مطفاه سجائرى
كاشباح موتى الحروب العالميه
هذا الذى اشعر انكى تريننى فى صورته

تعانقيننى على طريقته
حتما لا ابغضه
لاتخجلى من ذكر اسمه امامى
لاتخجلى ان تطلبى منى ممارسه الجنس على طريقته

رجل كهذا

استطاع ان يسيطر عليكى

بعد موته

رجل

ارفع له القبعه

25 التعليقات:

الوردة السوداء يقول...

انا مقرتش البوست بتاعك لسة

بس انا ايملى على المودنة يريت تضيفه

وهدخل تانى اقرا البوست

Ezz يقول...

والله قلبك كبير اووووي يا طبيب..ده اولا.

ثانيا: الفكرة جديدة.. تصدق نفسي بجد أعيش التجربة و أشوف ردة فعلي ايه.. معقولة قلبي هيكون كبير كده و أرفع القبعة.. و ممكن أرفع علامة النصر كمان....حقيقي مش عارف.. بس برضك الفكرة جديدة و عجباني... عز

غير معرف يقول...

أنا كمان أضم صوتى لعز
الفكرة جديدة وجميلة

لكن فعلا ده شعورك الداخلى
ولا شعور المفكر بداخلك

VET
أرفعلك قبعتى

تحياتى يا فندم

kafrawy يقول...

و اللة انا شايف الكلام دة و اقعى معاك ....و يمكن حصلك
و انت كنت معاها و مشاعرة .كانت كدة
_و لكن عذرا.....
ارجوك لاترفع القبعة ....كلى يقين بانك مختلف عن الاخرون.

الوردة السوداء يقول...

بس انا برفعلك انت القبعة بجد
ارفع لقبعة لروحك اللى بتكتب بيها
برفع القبعة لاى راجل عنده فكر زيك

ولبوستك الجميل
بجد هايل لابعد درجة

غير معرف يقول...

اكيد طبعا مختلف عن الاخرين
ولاايه يا كمين

dr_clever يقول...

ايه يا راسبوتين انت اتعفرطتولا ايه
خلى الحاجه تبخرك يانهار اسود انت بقيت تشوف عفاريبت وحاجات غريبه
الله يخربيت البيطرى اللى يعمل فيك كده
جديده فعلا وغريبه
ده شىء متعودينمنك عليه يا معلم منفرد ومختلف عن الاخرين

sara... يقول...

فكرتنى بقصيده استريحى بتاعه امل دنقل كمان كان فيها غريم
لا تخجلى من ذكره امامى
الجمله دى شاعريه اوى
حلوة يا دوكتور
تحياتى

nour يقول...

فظيع
مختلف
كالعادة

عمرو غريب يقول...

يا عم انت الي المفروض نرفع ليك القبعة علي هذا الكلام

Unknown يقول...

المرة دي
ماينفعش إعجابي يفضل صامت

تصفيق حاد للفكرة
وللصياغة
.....
شبيه عيسى
بسمة راهب بوذي
موتى الحرب العالمية

إختيارات قوية للغاية

تحياتي

alshared يقول...

اسلوب جميل
وفكره جديده

تحياتي

vetrinary يقول...

الورده السوده
انا مش لاقى اميلك
vetrinary2000@yahoo.com
ده اميلى
اما بخصوص القبعات
فانا شاكر ان حد جميل زيك يرفعلى القبعه
مع ان رفع القبعات اتيكيت رجالى من الطراز الاول
شكرا لتعليقك الجميل

ezz
انا شايف يا عز ان الراجل اللى يسيطر على واحده وهو ميت يستاهل فعلا اننا نحترمه
الانثى مخلوق هوائى اصلا
عكس الراجل
تحياتى

نبيذ
ده شعورى فعلا
بس هو ما متش هو عايش
بس بعييد اوى عنها يعنى فى حكم الميت
ده الاختلاف اللى بين الحقيقه والواقع
ده غير ان دلوقتى فى حد تالت فى الحدوته
ce la vie

kafrawy
عشان اختلافى ده
انا كان لازم ارفع القبعه

مجهول
اكيد يا معلم

de_clever

ايه يا كبير
المدونه كانت مضلمه من غيرك
اما بخصوص نصيحه البخور
فانا شايف ان طاسه الخضه مفعولها اقوى
بيطرى بهدلتنا كلنا يا دكتور ماهر


sara
لم تكونى ابدا لى
انما كنت للحب الذى من سنتين قطف التفاحتين
الحلوتين
ثم القي ببقايا القشرتين
وبكى قلبك حزنا
فغدا دمعة حمراء بين الرئتين

امل دنقل العظيم كتب فى مواقف كتيرة اوى
نورتينى يا سارا
وعاش من قرا كومنتاتك

مريم يقول...

وليه لا
العشق يعمل اكتر من كده
وطبعا الصياغة جميلة وقوية كالعادة
احييك

قصاقيص يقول...

بص بجد.........انا فشلت في اني اسيب كومنت علي التحفه دي
فإعذرني
انا بس حبيت اقولك انك قدرت بكلماتك تحسسني بجو ماحسيتهوش غير وانا بقرا في روائع الادب الانجليزي
:::::::::::::

فكرة واحساس البوست ........رائعتين
وكلماتك معبرة جدا وسر روعتها في مواجهتها الشفافه للموقف
تحياتي

Amyra يقول...

عشت في معالم الصياغة
طبعا ترفع له القبعة...لكن هل تستطيع ان تحبها بسلام؟ هل هذا لا يهز داخليا شيئا في كرامتك كرجل...أم هو رقي كرقي
الكاهن البوذي ...رقي و ان احترمته لن استطيع ارتداءه

تحياتي لك و شكرا على الرحلة التي قضيتها هنا

غير معرف يقول...

donot miss your time to add a post stuidy well that is good for u the time go faster and we are being older

محض روح يقول...

من اول بوست قريته هنا
كان دركولا لحد البوست ده
وانا مش عارفه اعلق اقول ايه
اسلوبك حلو وغريب في نفس الوقت
مش عارفه حساك عامل توليفه حاطط فيها افكار كتير
جديده ومشاعر موجوده بس مش بنحسها بالصوره ديه
البوست حلو فعلا

تحياتي يا فندم

أحمد سلامــة يقول...

وأنا ايضا
اسمح لي ان ارفع لك القبعة
جميييل
ماليش دعوة بكلام البلغة الملرة دي
جمييل
تحياتي

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Cannotridof يقول...

ما تقلقش من موضوع الإتحاف ده لأنى ناوى أتحفك لحد ما تمسح المدونة بتاعتك خالص زى زمايلك اللى كانوا بيقولوا زيك كده
هاهاهاهاهاهاها

sara... يقول...

بقولك ايه..يا دكتور
عايزة رأيك
سلامات
انت مش بتنزل بوستات جديده ليه
لو امتحانات ربنا معاك

محمد عبدالحي بتاع بيطري يقول...

أكيد ده كان إحساسك وانت مع سعاد ... هيهيهيهيهيهيهيهييهه


لآ بس بجد فيه )حاجات ( حلوة

نهى جمال يقول...

مررت هنا من فترة ولم أعلق قبل أن

أقرأها

وبصدق فاتني الكثير

لي ملحوظة صغيرة كقارئة ضئيلة لا أعلم هي خطأ كيبوردي

أنكِ وليست أنكي

وعليكِ وليست عليكي

وجملة الجنس لم أستثيغها

لكن باقي القصيدة كفكرة أعجبتني
وخاصة النهاية تحسب لكَ من رايي

وأرجو ألا أكون تطفلت على مدونتك برايي الضئيل

تحياتي

محمد سلامة يقول...

أولا أحب أقول أنك وحشتني جدا ثانيا أكره أني أقول أني لما قريت القصيدة دي أفتكرت الشاعر محمد مصطفى فاكره بتاع كلية تجارة أنا متأكد أنك فاكرة لأن القصيدة دي هي هي نفس قصيدة محمد مصطفى اللي كتبها بعبقرية من سنين أنت خدت منه الفكرة و الصور حتى نفس الألفاظ زي لا تخجلي من ذكره أمامي , كان معنا على نفس الطاولة , رجلا أرفع له قبعتي القصيدة كانت منشورة في أحدى نشرات الشعر اللي كانت بتصدرها جماعة الشعر في كلية التجارة و أنا فاكر أنك أبديت أعجابك الشديد بيها