CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الثلاثاء، مارس ٢٠، ٢٠٠٧

حتميه الاشياء


حينما يتصاعد الدخان الازرق

من لفافه الحشيش

راسما وجهك فى فراغ الغرفه

اشعر اكثر بالوحده

اتذكر كم كانت تشتاق اليكى غرفتى

وكم كنتى تشتاقين اليها

لكنه القدر

عذرا صديقتى القديمه

لم اعد اصلح ان اكون فارسك

لم اعد اصلح ان اكون رجل اى امراه

قد اصبحت رجلا اجوف

لا املك الا احلاما مبعثرة فى ثنايا عقلى الباطن

تكسبها المخدرات كينونه ورونق

وتضفى عليها لونا اخر غير لون الصمت

فادرك انى قد كنت قديما

على قيد الحياه

ما بعد لفافتى الثانيه

كم تكرهنى حاجياتى

وكم اكره اللوحه المعلقه على الحائط

ما بعد لفافتى الثاثله

اشعر انى قديس

لكنى حتما لا املك لحيه

او كما اتخيل

بعد اللفافه الرابعه

اماه

فلتوقيظينى فى الصباح

25 التعليقات:

LAMIA MAHMOUD يقول...

عن الهروب تحدثت:(


مش عارفة

Unknown يقول...

Loop

ولا أحد غيرك يستطيع إيقافه

david santos يقول...

Hello, Vetrinary!
have good day

قصاقيص يقول...

هعتبر ده عرض لفلسفة انسحابية جديدة وهعتبر لفافة الحشيش وخيالات الدخان الأزرق فصيلة جديدة من اّباء الغفران وقديسين الاعترافات اللي بيخلونا نفضفض
تحياتي

vetrinary يقول...

lamia
تفتكرى كده
amira
حتى انا لا لااستطيع

قصاقيص
متشكر على زيارتك
وانتى مدونتك
جميله



لو ريحه الدخان اللى فى البوست مدايقاكم
انا اسف

مريم يقول...

انا فاكرة ان فى حد قال بعد الاولى ترى الاشياء عكس حقيقتها وبعد الثانية ترى الاشياء كما تحب ان تكون وبعد الثالثة ترى كل شىء على حقيقته مرة اخرى..طب لازمتها ايه وجع القلب

dandana يقول...

دا نوع من انواع الانسحاب...؟

sara... يقول...

حلوة النقلات اللى فى القصيده
جميله القصيده زى العاده

dandana يقول...

انضم معانا....لرفض التعديلات الدستورية

أحمد سلامــة يقول...

الدخان
الدخان
الدخان
من أجل الا ترى ما لا تريد ان تراه
ولكنهم ابدا لا يفهمون
تلك هي دائما

Abd El Rahman Magdy يقول...

أولا: شكرا لمرورك على مدونتي
ثانيا: انت سبتلي تعليق على بوست "ملهمتي" بتقول فيه إنك كنت تتوقع حاجة أقوى
وده طبعا حقك
لكن أنا اللي كنت مستنيه منك إنك تحددلي اللي عجبك واللي ما عجبكش عشان أقدر أكتب حاجة أقوى في المرة الجاية
شكرا ليك

vetrinary يقول...

mariam
انك تخرجى وتدخلى جوا نفسك انا شايف ان ده يستحق ويستاهل ان الناس او بعضها على وجه التحديد يبصولك بصه وحشه

dandana
مش هرد طبعا
اما بالنسبه للدستور فمصر كلها بترفض
بس هيعدلوه
لك الله يا وطن
sara
متشكر يا صاحبتى اوى

المدونه منورة

احمد يا سلامه انتا بجد حد بتفهم اوى

ومدونتك حلوة
مع انى مبعترفش ببتوع بشرى

عبود

انا اسف
وهرجع اعلق تانى واقلك
مع انى مبحبش اقطع فى شغل الناس
عشان انا زمان لما كنت بتعب فى شغلى وييجى حد يعلق عليه ويقطعه
كنت بحس انى عاوز اموته
عشان كده مبحبش اعلق على شغل حد دلوقتى

Abd El Rahman Magdy يقول...

شكرا ليك على النقد
أنا بالعكس باستنى النقد ده عشان اطور من مهاراتي الكتابية وده ردي عليك
أولا: بالنسبة لكلمة شاكر دي معاك حق فيها لكن أنا مش هاغيرها لأني ما اتعودتش أغير حاجة بعد ما الناس شافتها
ثانيا: أنا ما كتبتش ده على إنه شعر دي مجرد خواطر نثرية عادية وأنا مش من أنصار الشعر العمودي بل على العكس تماما أنا باحب الشعر العربي القديم اللي فيه وزن وقافية وعروض وبما إني ما درستش العلوم دي فما باكتبش شعر
ثالثا: أما بالنسبة لجملة قلبي ذاكر يا ريت توضحلي ازاي هي متكلفة لأني مش شايف ده
الجملة تعبير عن إني هاحفظ فضلها وجميلها علي طوال العمر
شكرا ليك مرة تانية

غير معرف يقول...

اية يا معلم الحلاوة دى
بس ع فكرة انت نمت عندى يومها
امك مش هية اللى هاتصحيك
انت اللى جيت اصحيك يا معلم
kkf84.blogspot

غير معرف يقول...

قعدت تقولى اهلا بيك

بنى انا مش عارف
kfkf84.blogspot

الوردة السوداء يقول...

رائع

لا
مدهش

لالا


جببااااار

Abd El Rahman Magdy يقول...

أتمنى إن البوست الجديد يعجبك
اسمه "آخر فرسان البلاط الملكي"
اقراه وقولي عجبك ولا ما عجبكش
شكرا ليك
وهاستنى منك رد على الكومينت اللي قبل ده
شكرا مرة تانية

غير معرف يقول...

عالم لفافات الحشيش ليس له مقياس

لكن الى متى!!!

tona يقول...

تتنزه داخل نفسك باحثا عما فقدته يوما


او هكذا اعتقدت

tona يقول...

مش فاهمه علي فكره

vetrinary يقول...

عبوود

سيبك منى ومن اى حد يقلك اى كلام عن شغلك اكتب لنفسك وحب شغلك

kfkf84

يا دكتور انتا فاكر انى مبشربش غير فى الفيلا عندكو
مش هنبدا بقى ولا ايه عاوزين ننجح يا ملعم

الورده السودا

ماشى
ولو انى مش مصدقك
جبار دى اغنيه لعبد الحليم
صح؟

نبيت

انا عاوز اعرف حاجه
مين اللى قالك ان عالم الحشيش ملوش مقياس
الكلمه دى محدش يقولها غير واحد زيى
انا مبتكلمش فى الجنرال يا جماعه
اللى انا كتبته ده حصل
وانا حسيت بيه

تونا

انا جعان

عين ضيقة يقول...

كويس جدا

بش حشيش؟؟

ماشى

tona يقول...

لا

هو غالبا انا اللي مكونتش لسه فطرت

nour يقول...

انا كل لما ادخل عندك الاقى سيرة الحشيش
حلو الجو ده جدااااااا
جو مغرى
و موهبة لا يمكن انكارها
حتى لو كان يصاحبها دخان ازرق
بتمتع
و انا بقرا شعرك
عارف يعنى ايه؟؟؟

Just Me يقول...

مش هقول بتهرب
و لا بتنسحب

بس هقول حلو اوى :)