CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الثلاثاء، يونيو ٠٥، ٢٠٠٧

لزوميات ما لا يلزم






مفتتح






رمضان ولى هاتها يا ساق



لا يخشى الخمرة عربيدا او افاق






ما بعد المفتتح






المعنى قد يكمن فى بطن الشاعر



فيصير الشاعر فاعل



والمشعور اليه المفعول



اما لو كانت بطن الشاعر جوفاء



فعليه



سيكمن فى بطن المشعور اليه



ويظل الشاعر فاعل



والمشعور اليه هو المفعول



لكن حتما



سيكون الشاعر مجهول



والان عليكم تكوين الجمله



فالتكوين مباح



لكن لا تنسو نصب المفعول



والمفعول كما نعلم ينصب بالتنوين



ان كان الهاتف مغلق



او غير متاح



اعلم انك لا تفهم شيئا



اقسم انى لا افهم ايضا



لا يفهم شيئا فى عصر التدوين



الفهم سفاح



وعلى من يفهم اجهاض



وعليه...تركيب اللولب



لا تغضب



ما رايك ان نلعب



فاقوم بدور الساحر



وتقوم بدور الارنب



بعد الطرق ثلاثا



والترديد باسمك



تخرج من قبعتى تلبث زى الثعلب



لا تخشى شيئا



فالجمهور مغفل



سيصدق انك ثعلب



بعد التصفيق الحاد المبرح



تخلع عنك الزى الزائف



كى تلبث زى الاحدب



سيصيح الناس



جن الثعلب



كن اكثرجراه



لا تهرب



ولتشرح للجمهور الموقف



كنا نلعب






قصيده






صديقه دربى الحالم لكِ اقسم



سابقى دائما ابدا



يدا ممدودةٍ بالحبِ



اذاناً اذا ما شئتى ان تحكى



ومنديلا اذا ما شئتى ان تبكى



فلا تخشى اذا ما احتجتى للشكوى



ونادينى



ساتيكى والقاكى



واحمل عنكى الحزن




ما بعد القصيده




من لم يمت بالخمر مات بغيره

57 التعليقات:

مريم يقول...

انا اول تعليق عند مزاجنجى
ايه الهنا ده
طبعا انت قولتلى الابيات الجامدة دى
كتابتك متنوعة وبتلعب بالاساليب
انت فعلا ساحر
على فكرة انا سمعت الاغنية يا واد يا انتيكة
بس معاك حق
انا كده فعلا
انا انتيكة

dr_clever يقول...

اشطه يا معلم ....
هى فعلا لزوميات مالايلزم اللزوم فلازم نلزم الملزوم
ها هتهيس كده كتير كفايه بقو مليتو المدوناااات
مستنى الترجمه البوست اللى جاى
اشطه يا معلم

غير معرف يقول...

وبعد تكوين الجملة فى جايزة ولا تعب على الفاضى ولا اية بالظبط


أبدعت

فتاة عشوائية يقول...

لم ترقنى فكرة قبل القصيدة وبعد القصيدة
إنت كده بتعمل
digram
لوحة إيضاح

vetrinary يقول...

مريم
مزاجنجى بيرحب بيكى
ربنا يخليكى على مساله الكتابه والحجات دى
الاغنيه اسمها قلبك بقى انتيكه
اكيد انتى سمعتى واحده تانيه
نورتينى

ماهر
اعمل ايه بقى يا ماهر يا اخويا
انتا عارف المخدرات

نبيت
والله يا نبيت لو الجمله اتكونت
وده موضوع صعب اوى
الجايزة هتبقى كبير

ممكن ازازة نبيت
تتشرب على المقطم مثلا

حطام

هههههههه
جديد حكايه الدياجرام دى
اولا انا مش اول واحد يعمل كده
ثانيا
تفتكرى مع الدياجرام ده
فى حاجه ممكن تتفهم
شكرا على الزيارة

sara... يقول...

احلى حاجه انى بحس انك بتكتتب لنفسك
كتابتك نفسك
جميل جدا
ولو يعنى ينفع تتاخد جزئيات حبيت جدا بعد المفتتح
يعنى على الرغم انى مصدعه بس حسيت بجمال من القصيده دى فعلا
هاجى اقراها تانى واسيب تعليق تانى
وعلى فكرة الاغنيه اللى انت حاطتتها دى قاعدتنى ساعه فى البلوج بتاعك
تحياتى يا دوك

sara... يقول...

معلش يا دكتور بس هقول حاجه لنبيذ هنا لانها مسحت مدونتها
كده...
بس

vetrinary يقول...

ساره
ربنا يخليكى يا قمر
دايما رافعه معنوياتى
معلش
انا عارف انى المرادى كاتب طلاسم
بس اوعدك انها تبقى اخر مرة
نورتينى

sara... يقول...

لالا
خليك براحتك خالص يا دكتور
كده نسدق اللى بيتقال يدخل على طول وما يطلعش
الكولاج اللى انت عامله ده حلو جدا فى رأيى

kafrawy يقول...

اةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
قلة المخدرات وحشة .....!
و لا انت اية رايك؟

غير معرف يقول...

سارة يا جميلة

المدونة مفتوحة لكن لغيت البوستات لفترة

قصرت كتير فى حق حياتى الفترة اللى فاتت
بينى وبينك نوع من العقاب النفسى

يسلملى سؤالك دايما

tona يقول...

في الجزء الاول اكتفيت باني ارفع حواجبي


الجزء التاني ابتسمت وانتابني احساس بالراحه


في الجزء التالت انتابني نفس شعور الفهم الزائد




لو فاهم اعرف اني مش بضحك عليك

gohayna يقول...

انا حاسه اني اتلغبط في الاول بس الجزء التاني مفهم يا سيدي وجميل كمان

بس انت غاوي تلغبطني ليه حضرتك يعني؟

تحياتي

ابوزياد الفاتح يقول...

اخى الكريم
فيه موضوعات احلى واجمل ممكن تكتب فيها
اولا احب ان اسالك
انت مسلم ولا لاء؟
ان كنت مسلم
فهل تعلم انه الخمر فى ديننا حرام
وانت كده بموضوعك ده بتشجع الخمر
فيه هموم اكبر
هموم الامه والاصلاح
اخوانك المجاهدين
ارجوك اهتم اكتر
دات ان كنت مسلم يعنى

vetrinary يقول...

kafrawy
والله يا كف يا اخويا وحشششه اوى اوى

نبيت
والله ماانتى قايمه
زى ما انتى
انا اللى ماشى
المطرح مطرحك

انا كل اللى فهمته من الكومنت انك فاهمه البوست
بس الحجات اللى فى الوسط دى مش قادر اربطها ببعض
مش هتقوليلنا انتى فاهمه ايه عشان الجايزة


gohaina
ربنا يخليكى
مع ان انا شايف ان الاول اسهل من التانى بكتير اوى
انا عن نفسى مش فاهم التانى خالص

ابو زياد الفاتح

مش عارف ليه حسيت انك رياض الخولى
فى فيلم طيور الظلام
شكلك كده متفرجتش على الفيلم
مش مهم
المهم ان انا مش عادل امام
ده اولا ثانيا
نقطه ومن اول السطر

Ezz يقول...

مساء اللعب.. كاسك.. صوت رنة الكاسات
"تن تن"
سيبك.. كاس المدام مع الوليف.. جوه الروح بــ يرن..يزن..يطن..و بشفة تمن.. و بحضن تحن.. و دمعتي جوه منديلك تئن.. مساء اللعب.. كاسك.. تن تن..

البؤين دول والله طلعوا معايا بعد اللي قريته.. ده تعليقي.. يا حبيبي سيبك انت.. انت شاعر جن.... عز

vetrinary يقول...

بخصوص ردك عليا فى مدونتك
انا كنت مستنى منك
انك تشكرنى
وتقولى بدعواتكم ربنا هيكرمنا والكلام ده
على اعتبار والله انى كنت بدعى من قلبى
مش مطالب انى اقف جنبك
انتا واللى بيؤمنو بنفس ايمانك الايديولوجى
مش معنى انى انا مش اخوان مسلمين
يبقى انا كافر
اهل الثقه اللى انا بطمن لرايهم مقالوش انى لازم اسعى للحكم
وانضم لجماعه الاخوان
واظن ان طاعه المرشد مش واجب عليا
ولا على جيلى
مش لازم انى احارب الحاكم
حتى لا تكون فتنه ده اولا
ثانيا لانه يقيم فينا الصلاه
اذا اردت ان تقيم الدين
فعليك بنفسك
هكذا قال الشعراوى
وهكذا يقول شيوخى اللى انا بطمن لرايهم
واللى هما سلفيين
مش عايز ادخل فى جداليه معاك
عن الاخوان والحكم الشرعى ليهم
وعن عقيدتهم
الموضوع انا اهل ليه
بس مش وقته
على فكرة انا سلفى
وبسمع ابو اسحق الحوينى
ومحمد حسن
وبقرا لابن باز وابن عثيمين
اما بخصوص ردك على البوست ده
فلازم نقف وقفه
المجاهدين مش محتاجنى انا عشان اكتب لهم شعر اسلامى
فى ناس بتقوم بالواجب ده
بالنيابه عنى
على اعتبار ان ده فرض كفايه
اما بقى لو كنت تقصد ان الكتباه عن الخمر حراام
فى دى فى حد ذاتها كارثه
او ان حب الخمر دى فى ايه شبهه فانتا بجد لازم تراجع نفسك
بسم الله الرحمن الرحيم

بيضاء لذة للشاربين* لا فيها غول ولا هم عنها ينزفون

سورة الصافات
الكلام
هنا كان على خمر الجنه
يعنى الخمر فى حد ذاتها ليها كذا تفسير
مش لازم اكون انا بتكلم عن الخمر المسكره ده اولا
ثانيا بقىحتى لو كان الكلام على الخمر كخمر مسكر
انا عايز افكرك ان الشيخ الشعراوى لما غضب من البيت اللى فى قصيده احمد شوقى

رمضان ولى هاتها يا ساقى
مشتاق تهوى مشتاق

وتنكر لاحمد شوقى
وحرم البيت ده
لما سال شيوخه
شيوخه قالتله ايه
بسم الله الرحمن الرحيم
والشعراء يتبعهم الغااون
الم تر انهم فى كل واد يهيمون
وانهم يقولون ما لا يفعلون
الا الذين امنوا وعملو الصالحات
فاظن ان الايه دى منزلتش على احمد شوقى
لانه كان مؤمن
وانا احسب انى اؤومن بالله
وبدعى ان ربنا يثبت ايمانى
اما بخصوص الكتابه عن الخمر فى حد ذاتها
فانا عايز اقلك على حكايه
جرير والفرذق
دخلو على السيده عائشه ام المؤمنين
وسالوها
من اشعر العرب
انا ام صاحبى
ردت السيده عائشه
اشعر العرب من قال
ان العيون التى فى طرفها حور قتلننا
ثم لم يحين قتلانا
اذن على فرض صدق الروايه
اذن السيده عائشه كانت تقرا شعر فى الغزل
يعنى مش حرام
ولما سال سيدنا رسول الله
عن اشعر العرب
رد وقال الملك الضليل
وقال ان هيحمل لواء الشعراء بين قوسين الكفره
الى اسفل وادى فى جهنم
ومش هتطرق لرد سيدنا حسان ابن ثابت
وف انه اتمنى لو ان المقوله دى اتقالت
فيه هوا
معنى كده ان الرسول كان يسمع شعر امرؤ القيس
وحكم على بالجيد
مع ان امرؤ القيس
كان يكتب فى الخمر
وما الى ذالك
انا اسف انى طولت

vetrinary يقول...

ezz
معلش يا باشا والله ما واخد بالى انك جيت
الابيات بتاعتك جميله جدا
ده شرف ليا انك تتاثر بالقصيده بتاعتى
ونورت المدونه والله

youssef يقول...

مع خواء جوفه يبقي ذاك الشاعر مجهولا في عيون الحقيقة .. وان لم يكن هذا العصر بالذي يتجاهل مثله .. قد يصنع منه شاعرا عظيما
الفهم و الجمهور والزيف .. كلماتك قليلة لكن نافذة ..
في الجزء الأخير - اعتقد - ياءات زائدة .. مثل في شئتي و عنكي و احتجتي .. و التنوين تحت ممدودة خطا مطبعي ..اليس كذلك؟.. فهي صفة ليد المفعول به و المفعول ينصب يا عزيزي .. لا يكسر .. بغض النظر عن وضع الهاتف هنا
أرجو أن تتقبل التلميح .. و تتقبل تحياتي لك و للمدونة الجميلة .. كان يفترض البدء بها لا الختام .. لكن معلش .. سلام

vetrinary يقول...

يوسف
بجد الكومنت ده انا سعيد بيه اوى
عشان حسيت انك فاهم شعر
وفاهم عربى
اولا انا معاك ان فى ياءات زايده
بس عشان مش كل اللى بيقرالى متمكنين من اللغه
اسف غلطه مطبعيه
مخدتش بالى والله
بس متشكر على التوضيح
شكرا لزيارتك يا باشا

tona يقول...

(:

عمرو غريب يقول...

اية يا عم الكلام الجامد دة

رنا.........بس يقول...

ايه بس الدماغ الجامدة دي :)
وكمان بشكرك علي امرور علي المدونة
وآدي اللينك بدل اللي مفتحش عندك واتمني ان يعجبك
تحياتي
رنا.
http://www.youtube.com/watch?v=niUXP6UVMnE

كرانيش يقول...

حلوه قوى حكايه من لم يمت بالخمر مات بغيره

Noony يقول...

يا نننهَر أبيض
هي مش ملخطبة هي تلخطبت بس بتضبط

مين اللي بيقول اية؟


تحففففففففففففففففة
جميلة بجد
يا دماغك
:)

بس أنا عندي تعليق في السريع كدة
لية قلت
تخرج من قبعتى تلبث زى الثعلب
و
كى تلبث زى الاحدب

مع إنك استخدمت الفصحى في أغلب القصيدة!؟
أنا متهيألي كان المفرووض تقول
"مثل الثعلب" و"مثل الأحدب"

دة رأيي المتواضع ليس إلا

دي أول زيارة ليا هنا..بس شاكلها كدة مش الأخيرة إن شاء الله

:)
وشكراً على زيارتك ليا
:)
نوني

مريم يقول...

لا هى الاغنية
حتى شوفت الكليب كمان
عند هانى جورج فى مدونة بيكيا

همس الليل يقول...

مش عارفه حبيت اهيس بعد الكلام دا فقلت ارد عليك واقولك صباح الخير بليل اوىىىىى

حقى اهرتل يقول...

كتب شاعر وكل الافاقين خافوا
وفاض الكيل باششعاركوا وبخلافه
و واو العطف لو تكسر بها بيتك
هقول شاعر مبوظ شعر اسلافه

vetrinary يقول...

tona

منورانى
نسيت اكتب اسمك على ردى على الكومنت بتاعك
بس اكيد انتى عرفتى انى برد علييك
انا واثق فى مستوى ذكائك

vetrinary يقول...

عمرو غريب
ربنا يخليك
اخبار منتخب مصر ايه

رنا بس
اى خدمه
ومتشكر على الرابط

كرانيش
لو عجباكى انا ممكن الفهالك ف ورقه
متغلاش عليكى


noony
على فكرة انا مش كاتب القصيده دى بالفصحى
ولا بالعاميه الدارجه التى نتى عارفاها
دى لغه بيسموها عاميه المثقفين
لغه عربيه
بس بيدخلو فيها كلام هما اتفقو على ان الكلام ده ممكن يدخل اللغه لعربيه

vetrinary يقول...

مريم
دخلت عند هانى وصدقتك
مكنتش واثق فكلامك

همس الليل
هيسى براحتك
ولا كانى موجود
منورة المدونه

alaafoxx يقول...

يا جماعة الهرتاله ليه ناسها ولم يمت بلخمر مات بغيره ممكن يموت من المخدرات او موتات ربنا معلش معرفتش نفسى اخوكم علاء الطحان صحاب الدوكتور وانا راى ربنا يوفقاك

مريم يقول...

مش واثق فى كلامى؟
مااااشى

vetrinary يقول...

علااااااء
معلش يا جماعه
ده علاء ابن اختى
تانيه ابتدائى

مش انا قلتلك يا حيوان تحط سباث بعد كل كلمه
والكلمه اللى انتا مخدتهاش فى المدرسه متكتبهاش

vetrinary يقول...

مريم
لا طبعا انا كنت بهزر يا سكر
هوا انا اقدر
ده انتى كلامك سيف على رقبتى

خيرالدين يقول...

مساء الخيييييييييييييييييييير
صباحه بيزقزق
الصنف بقى مضروب الله يرحم ايام الاستاذه ناديه الجندىوالباطنيه هه ايام نعمل ايه بقى الكار حاله اتعوج

ست ابوها يقول...

المدونة بتاعتك جميلة وعاجبنى اسلوبك فى
الشعر

خاصة القصيدة دى مع انى مفهمتهاش من اول مرة بس شدتنى وقريتها لحد ما فهمت

عين ضيقة يقول...

النحو ياجماعة
والاخطاء الاملائية دى مش محتاجة غير تركيز شوية

لن انكر ان العمل أمتعنى فى معظمه

يعنى المعالجة غالبا معقولة

وان كانت الفكرة مش جديدة

بالتوفيق.. تحياتى

ابوزياد الفاتح يقول...

عايز اعرف انت يتدافع عن الخمر ليه
ثانيا انا لم اطلب منك الانضمام للاخوان المسلمين
ثانيا
انت متدعيش للاخوان المسلمين
ادعى انه ربنا ينصر كل من يريد الاصلاح لانه ده كله فى صالح البلد اللى انت عايش فيها
وكمان
مش بس الدعاء يا حضرة اللى تعمله
انت كفرد مسلم
ايه عملته لاقامة الخلافه الاسلاميه
ونشر دعوتك
وانت سوف تحاسب وتسال
مذا قدمت لدجين الله
هاتقول قدمت موضوعات عن الخمر
ثالثا
موضوع فيلم رياض الخولى
طبعا اكيد اى فيلم هايصور اى ملتزم بالصوره دى
والافلام والمسلسلات هدفها كله
منصب لتشويه صورة الملتزمين ودعاة الاصلاح
ومن يدعو الى اقامة شرع الله فى الارض
ادى هدف الاسلام
اذن لا يشرفنى ان اشاهدها
وعادل امام بتاعك ده
هو من قال عن الحجاب
خيمه
وموضع الشعر ده
محدش قال انه الشعر حرام كله
لا طالما فى خدمة دين الله
ايه المانع منه
والكلام عن الخمر
انا اقصد به خمر الدنيا
فمش معنى انها محلله فى الاخره
يبقىى حلال فى الدنيا
وحضرتك لما تحط لها صوره وتكتب عنها
يقبقى انت كده بتشجعها
وياريت طالما انت استشهدت بايات من القرءان
اقرء القرءان تانى وهاتلقى فيه ايات عن تحريم الخمر
واقرء السنه والسيره وهاتلقى عقوبة شارب الخمر
وانت اكيد عارف كل ده
وحضرتك قلت انك بتسمع للمشايخ
عايزك تسال شيخ من الى بتسمع لهم
وقله انك حاطط صور للخمر وبتكتب عنها
واحكيله
شوفوا يقلك ايه
اخيرا
ارجو مراحعة موضوعاتك مره تانى
ودى نصيحه
من اخ مسلم لاخ مسلم
والدين النصيحه
انا هدفى اولا واخيرا
اخى الكريك
نصحك واريد لنفسى ولك الجنه
فعلينا البعد عن كل متا يؤدى الى النار
وشكرا على ردك

vetrinary يقول...

e7na
انا قلت نغير الديل اللى بيجيبلنا محدش صدق
اتفضحنا على النت

ست ابوها
ربنا يخليكى
انتى كمان فهمتى؟
تصدقى الموضوع فعلا بيدايقنى ان حد يفهم القصيده دى بالزات


عين ضيقه
منورانى ده اولا
ثانيا عاوز افهمك حاجه
انا مش جماعه والله انا واحد بس
بكتب على قدى
بس قدى ده حاجه مش قليله بين قوسين ..صدقينى..يعنى
لو هغلط فى نحو يبقى انا قاصد
ولو هغلط املائيا فده عادى عشان انا مش فى امتحان لغه عربيه
ثالثا وده الاهم
الفكره جديده جدا
والمعالجه عجبانى
وانا عارف ان القصيده غريبه بالنسبالك وانتى مفهمتهاش

vetrinary يقول...

ابو زياد الفاتح
تانى بتقوللى عملت ايه للخلافه الاسلاميه كفرد
انتا ليه بتضطرنى انى اتكلم عن الخلافه والاخوان
سئل سماحة الشيخ المحدث ناصر الدين الألباني حفظه الله ما حكم الشرع في تعدد الجماعات والأحزاب والتنظيمات الإسلامية مع إنها مختلفة فيما بينها في مناهجها وأساليبها ودعواتها وعقائدها والأسس التي قامت عليها وخاصة إن جماعة الحق واحدة كما دل الحديث عن ذلك؟،
فجاوب حفظه الله؛ نوجز الكلام فيه فنقول؛ لا يخفى على أحد فنقول؛ لا يخفى على كل مسلم عارف بالكتاب والسنة وما كان عليه سلفنا الصالح رضي الله عنهم أن التحزب والتكتل في جماعات مختلفة الأفكار اولا، والمناهج والأساليب ثانيا، ليس من الإسلام في شيء، بل ذلك كله مما نهى عنه ربنا عز وجل في أكثر من اية في القران الكريم منها قوله عز وجل؛(لا تكونوا من المشركين من الذين فرقوا دينهم وكانوا شيعا كل حزب بما لديهم فرحون)، فربنا سبحانه وتعالى يقول؛(ولو شاء ربك لجعل الناس أمة واحدة ولايزالون مختلفين إلا من رحم ربك)، فالله تبارك وتعالى استثنى من هذا الخلاف الطائفة المرحومة حين قال؛(إلا من رحم ربك)، ولا شك ولا ريب ان أي جماعة يريدون بحرص بالغ وإخلاص لله عز وجل ان يكونوا من الأمة المرحومة المستثناه من هذا الخلاف الكوني ان ذلك لا سبيل للوصول إليه ولتحقيقه عمليا في المجتمع الإسلامي إلا بالرجوع إلى الكتاب وإلى سنة الرسول صلى الله عليه وسلم وإلى ما كان عليه سلفنا الصالح رضي الله عنهم، ولقد اوضح رسول الله صلى الله عليه وسلم المنهج والطريق السليم في غير ما حديث صحيح عن النبي صلى الله عليه واله وسلم انه خط خط ذات اليوم على الأرض خطا مستقيما وخط حوله خطوط على جانبي الخط المستقيم ثم قرأ قوله تبارك وتعالى؛(وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه ولاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله)،،،ومر بأصبعه على الخط المستقيم، قال عليه الصلاة والسلام؛ وعلى رأس كل فريق منهما شيطان يدعو الناس إليه، لا شك إن هذه الطرق القصيرة هي التي تمثل الجماعات والأحزاب العديدة،/انتهى كلام الشيخ،

vetrinary يقول...

ابو زياد الفاتح
مش عاوزين ننسى ان رجال النظام مسلمين
ومش عايزيين ننسى ان حسنى مبارك ده اللى انتا بتتكلم عليه
ولى الامر
وهبه الله الملك
ولن ينزع الله منه الملك الا اذا اراد هو
لا اخوان مسلمين
ولا كفايه ولا اى حد
عاوز افهمك حاجه
تانى
اطيعوهم ما اقامو فيكم الصلاه
هل يقيم حسنى مبارك فينا الصلاه ولا لا
انا بدعليكم ان ربنا يهديكم
انتم خوارج هذا العصر
خرجتم على حكامكم وولاه امركم
تريدون ان تحكمو
انا لا اقصد طبعا
ما انتم الا ادوات فى ايدى نظام حزب الاخوان المسلمين
ولو انتا شايف ان النظام فاسد ولا يقيم حدود الله
والامه اجتمعت على طاعتهم
الا قله من الاخوان اللى بتقدر بخمسه مليون على اقصى تقدير
فانا عاوز اقلك متتعبش نفسك
سيب البلد وامشى
احنا والله والله مش ناقصيين انشقاقات
الم تكن ارض الله واسعه فتهاجرو

Hamed Ibrahim يقول...

جميلة
وهي على درب نجيب سرور!!

بلال حســــنى يقول...

مارأيك فيما تكتب
لاتعجب
الم تتخيل يوم ان تنقر ناحية الكومنت فتجدك معلق
على نفسك

لا اعرف
الامر انى
لااعرف

أحمد سلامــة يقول...

من لا يفهم يوما يفهم
يوما يعرف ان الفن
لا ان تفهم
بل ان ان تعلم انك دوما
لست بعلام للغيب
لست منجم
بل متعلم
يكبر يكبر
حتى يعلم
كم كان صغيرا وضئيلا
حين تألم
ثم تكلم

------------------
------------------
عادي بقى يا شاعر
كلنا لينا تخاريفنا
سماح النوبة

الوردة السوداء يقول...

هى القصيدة فيها حاجة حلوة

ايه هى
انا مش قادرة احدد

hoda omran يقول...

تعرف انى متنحة وانا بكتب التعليق
شكل جديد عليا
وبجد بهرنى انا شخصيا
اكيد ليا زيارات هنا كتير
حلوة كتاباتك بطعم مختلف
:)

دعاء علي فؤاد يقول...

صديقه دربى الحالم لكِ اقسم

سابقى دائما ابدا

يدا ممدودةٍ بالحبِ

اذاناً اذا ما شئتى ان تحكى

ومنديلا اذا ما شئتى ان تبكى

فلا تخشى اذا ما احتجتى للشكوى

ونادينى

ساتيكى والقاكى

واحمل عنكى الحزن

----------
الجزء ده رائع جدا جدا
احييك عليه بشدة

عين ضيقة يقول...

ايه الرد اللى انت قلتهولى ده؟؟؟؟؟

أولا المفروض ان ده عمل أدبى يعنى اكتر من امتحان يعنى لازم تراعى النحو والاملاء كويس جدا وانا كمان ومش بمزاجنا على فكرة
ده عمل أدبى يعنى أرقى شىء ف الدنيا

ثانيا انا لو مش فاهمة القصيدة هقولك مش فاهماها

ثالثا
انا قلت ان القصيدة أمتعتنى ويظهر انك مش عارف يعنى ايه امتعتنى

رابعاالفكرة لتانى مرة مش جديدة بجد وكون المعالجة معقولة ده شىء يحسب والله

خامسا الزعل مرفوع ياافندم زيه زى المحاباة بالضبط

سادسا
تحياتى وأنا زعلانة منك

-_- يقول...

لايقة على نبيذ القصيدة دي

!!!

21arestoo يقول...

رمضان ولى هاتها يا ساقي
مشتاقة تسعى إلى مشتاق


حلوة القصيدة
لكن من لم يمت بالخمر
مات بالحشيش

Ehab يقول...

رائع
لا اجد ما اوصف به تلك الحاله من الجنون والزحام
ولكني سرحت في الكلمات واعجبتني جدا وكأنك بتتفرج على لقطات فيلم مجنون مش عارف بيحكي عن ايه ولا فين البطل والناس
زي الحياه بالظبط
بجد احييك
سلاااااااااااااااااااااااام

محمد مصطفى يقول...

هاي
سوري على التأخير
ندخل على النص
لفت نظري التقسيم قبل قراءة النص و هو شئ يحسب للنص

مفتتح
تغيير الوزن لم يكن موفقا ً من وجهة نظري لسببين مهمين
أولا قصر المقطع جدا
ثانيا ً أنه غير مبرر


مابعد المفتتح
مناسب جدا ذلك الاضطراب في صياغة الجمل و لكن التسكين الكثير آفة يجب عليك الحرص أثناء استخدامها
تلبث ____________تصحيح هي تلبس


قصيدة
صدمني غياب الوزن جدا
ثم رابط القصيدة بما قبلها و ما بعدها

ما بعد القصيدة

جيد جدا

النص أحسه مقاطع منفصلة
لك حس مميز بشكل كبير و هذا أهم ما يحتاجه أي شاهر ثم من السهل تنمية كل شئ مثل الوزن و النحو و الرؤية

امممممممممم
على فكرة عين ضيقة معاها حق جدا لازم تاخد بالك من النحو و الاملاء إذا كنت عايز تكتب شئ يستحق القراءة لأن الناس مش هتفهم زي مانت بتقول كده الا لو كان خطأ مبرر في النص لكن باب أنا باغلط و انا عارف ده صعب
يمكن ماليش الاحق اني انصحك لكن كلمة اتقالتلي غيرت وجهة نظري للنقد
اسمع كل الناس و بعدين شوف ايه الصح و اعمله

تحياتي

buffy يقول...

gamda

gohayna يقول...

حضرتك فين

بقالك كتير مكتبتش

ومختفي خير اللهم اجعله خير

انا جيت اسلم

تحياتي

nour يقول...

محمد
وحشتنى
نزل بوست بقى

دينا فهمي يقول...

بجد حرام اللون الأحمر عماني
بجد نفسي اقرا اكتر بس تعبت